Kursus
Konflikthåndtering
Intro
Kender du det?
Måske står du selv i konfliktsituationer, hvor det er svært at gøre noget rigtigt. Måske bremses du selv eller dit team i jeres faglige udvikling pga. uenigheder – eller konfliktforskrækkelse. Måske bøvler relationen til andre afdelinger, eller du oplever dine egne reaktionsmønstre utilstrækkelige, når du bliver vred eller irriteret.
Lær at håndtere konflikter effektivt og professionelt på dette kursus.
Bestil kursus
Alle kurser bestilles og skræddersyes i samarbejde med Institut for Professionelle Samtaler, så indhold og udbytte matcher jeres organisations behov og økonomi.
Kontakt mig for en uforpligtende samtale om dette.

Formål
Som deltager lærer du
Som deltager lærer du at kunne navigere både nedtrappende og mæglende i konfliktsituationer og potentielle konfliktsituationer ved hjælp af viden og værktøjer.
Udbytte
Som deltager får du
På kursusdagene får du teorier og redskaber til konflikthåndtering på tre niveauer: Dig selv, i gruppen og på tværs i organisationen.
Du får metoder til at intervenere og agere konfliktnedtrappende, konfliktløsende og relationsfremmende.
Indhold
Hvad består kurset af?
Kurset giver en teoretisk introduktion til konflikt og konfliktmægling delt op i fire emner.
Hvorfor opstår konflikter i organisationer
Fokus på ydre forhold
Der introduceres til og arbejdes med eksempelvis 4R-modellen, fair proces og relationel koordinering.
Derudover kigger vi på modstand som fænomen.
Hvorfor opstår konflikter i organisationer
Fokus på indre forhold
Neurobiologi: Hvad sætter vores alarmsystemer i gang, og hvordan bruger vi den viden i konfliktsituationer?
Kommunikationsstile: Assertiv, aggressiv og submissiv kommunikation.
Positionering som konfliktmægler
Hvordan bruger man konflikttrappen med stopknap.
Systemisk bestræbelse: Hvordan agerer man neutralt, nysgerrigt og uærbødigt i konfliktsituationer.
Model for mægling
Hvordan facilitere man en kontekstafklaring.
Hvordan faciliterer man mægling i en gruppe.
I forbindelse med konflikthåndtering:
“Jeg vil hermed sige mange tak for din sparring og måde at styre processen i forløbet, vi har haft med dig.
Du har været god at samarbejde med og har givet os alle gode idéer til nye handlemuligheder m.m.“
– Inga, dagtilbudsleder
Form
Konflikthåndtering:
Kurset består af to kursusdage
Kurset er et mix af teoretiske oplæg, drøftelser i grupper, plenumdiskussioner og øvelser.
Mød din underviser

Anna Margrethe Nebel
Cand. Psych. Aut.
Indehaver af Institut for Professionelle Samtaler

Målgruppe
Er kurset for dig?
Kurset henvender sig til dig, der er leder, teamleder, HR-ansat eller lignende. Det er ligeledes relevant, hvis du er TR eller AMR i det offentlige.